Znalosti versus ochota: Jak vybrat dobrého zaměstnance

Máte volné místo? Chcete dát někomu šanci, ale stále nemůžete vybrat toho nebo tu pravou? Možná právě Vám pomůže článek slečny Ivy Schulzové, personální konzultantky společnosti PERFORMIA, jednoho z partnerů kampaně mypracujeme.cz. Snad se po jeho přečtení odhodláte dát šanci i nějakému z ochotných a motivovaných i když často málo kvalifikovaných klientů či klientek IQ Roma servisu. Proto "Dejte raději přednost lidem, kteří již prokázali, že jsou schopní a ochotní pracovat a i nadále se zlepšovat. Tím pomůžete tomu, že i vaše firma bude na stále lepší úrovni", jak píše Iva.

 

Znalosti versus ochota: Jak vybrat dobrého zaměstnance

Jak se zorientovat v tom, zda kandidát, který má potřebné znalosti a kompetence pro výkon dané pozice, bude pro firmu skutečně přínosem?

Hlavním kritériem při výběru pracovníků jsou pro mnohé zaměstnavatele znalosti dotyčného kandidáta. Ten, který ví o dané oblasti podle údajů z životopisu nejvíce, má nejvíce nastudováno a má nejlepší znalosti, se jeví jako ten nejlepší. Zdá se to logické. Zaměstnavatel si řekne: „Když to ví, tak přeci ušetříme čas i finance, které bychom vynaložili na to, abychom ho to učili. Bude to tedy celé jednodušší.“

Bohužel ne vždy se výběr podle tohoto kritéria vydaří!

Jsou zde totiž ještě další parametry, které jsou ve většině případů důležitější a přinesou následně kvalitnější ovoce, než jsou JEN znalosti.

 

Nezapomínejte na OCHOTU kandidáta znalosti použít!

Existují dva předpoklady, které jsou u člověka důležité proto, aby v práci dobře fungoval. Jsou to kompetence a ochota. Ať už ve svém stávajícím týmu, nebo u lidí vně firmy můžeme vidět různé varianty kombinace těchto dvou předpokladů:

 

A) IDEÁLNÍ VARIANTA

Tohle je osoba, která je zároveň kompetentní i ochotná.

Nejenže má tento člověk znalosti a předpoklady pro výkon práce, ale je také ochotný odvádět výkony a být lepší a lepší. Těchto lidí je ve společnosti jen asi 20% a při výběrech na ně natrefíte spíše zřídka.

 

B) NEJHORŠÍ VARIANTA

Toto je člověk, který je kompetentní, ale neochotný.

Máte před sebou odborníka, který má vystudované potřebné školy a má znalosti, které by mu mohl každý závidět! Nicméně nic z toho v životě neuplatňuje tak, jak by mohl a jak je žádané. Jeho znalosti a předpoklady jsou k ničemu, pokud mu chybí opravdová ochota a nasměrování na produkci. Většinou se na začátku jeví jako výborný adept na hledanou pozici, ale po nějaké době jsme z něj zklamaní. Tito lidé tvoří přibližně 20% společnosti.

 

C) NEJČASTĚJŠÍ VARIANTA

Toto jsou lidé, kteří jsou ochotní, ale ne zcela kompetentní.

Takový člověk nejspíše nemá znalosti a předpoklady podle našich ideálních představ. Pokud je ale ochoten „vzít za práci“ a můžeme ho věci naučit nebo ho zlepšit, máme před sebou dobrý potenciál. S těmito lidmi se setkáváme asi v 60 % případů.

K čemu je však vzdělání a kompetence, když není pracovník ochoten přiložit ruku k dílu?

V praxi je totiž vždy mnohem snazší zvyšovat kompetenci lidí než jejich ochotu.


Máme tedy 2 možnosti, jak přijmout co nejlepšího zaměstnance:

1. Potřebujete odborníka, který má patřičné vzdělání (chirurg, IT specialista apod.)?

Vždy z kandidátů vyberte toho, který je ochotnější.

2. Nevyžaduje daná pozice odborníka?

Dejte přednost těm, kteří již dosáhli v životě úspěchů (praxe, brigáda, práce, sport) a přitom jsou ochotní se v dané oblasti dovzdělat.

 

Doporučení: Dejte raději přednost lidem, kteří již prokázali, že jsou schopní a ochotní pracovat a i nadále se zlepšovat. Tím pomůžete tomu, že i vaše firma bude na stále lepší úrovni

 

Iva Schulzová
personální konzultant PERFORMIA, spol. s r.o.

Více o výběru a hodnocení zaměstnanců najdete na www.performia.cz

 

O společnosti Performia

Performia je mezinárodní organizace, kompletně zaměřená na podporu úspěchu firem v najímání a hodnocení zaměstnanců. Jejím cílem je, aby firmy měly lepší kontrolu nad všemi částmi přijímacího procesu, k čemuž jim Performia poskytuje systém pro rychlejší a přesnější hodnocení zaměstnanců.

Hlavním kritériem, na které Performia klade největší důraz, je produktivita zaměstnance. Na seminářích učí klienty, že pokud je člověk produktivní a má za sebou prokazatelné výsledky, pak není třeba brát velký ohled na věk, pohlaví, vzdělání či barvu pleti. Ve většině případů jsou to věci nepodstatné a právě produktivita by měla být tím rozhodujícím faktorem.

preformia.cz


Facebook Twitter Youtube More...