Diskriminace zákazníka v supermarketu ze strany pracovníka ostrahy

Co bylo problémem?
Romská středoškolačka nakupovala v místním supermarketu, kde byla slovně napadena pracovníkem ostrahy, který měl urážlivé komentáře ohledně jejího romského původu.  
Bohužel romská komunita často čelí diskriminaci, především  v obchodech jsou ve větší míře sledováni ostrahou a prodavačkami. Romové se obvykle smíří s rezignací a nestěžují si, v obavě, že       by je nikdy nebral vážně, nebo by naopak byli dále znevažováni. 
V tomto případě dotčená studentka již dlouhodobě využívala nabídky našich vzdělávacích aktivit a byla si svých práv vědoma. O případu řekla jedné z našich pedagožek, která jí odkázala na naše poradenské centrum, kde měla možnost získat další radu a pomoc. 
 
Co jsme udělali?
Naše pracovnice studentku vyslechla a vysvětlila jí, že ji můžeme podpořit v podání stížnosti proti pracovníkovi ostrahy. Seznámili jsme ji detailně s existujícími právními prostředky nejen proto, abychom ji pomohli v tomto konkrétním případě, ale také abychom zvýšili její znalosti tak, aby tyto nástroje byla schopná v budoucnu využít bez naší další podpory. Mimo to bude také schopna znalosti  o možnostech řešení schopna předat dalším Romům.
 
Romská studentka se tedy rozhodla podat stížnost vedení supermarketu a podat návrh na projednání přestupku u městského úřadu. Vysvětlili jsme jí, že existuje riziko, že v případě, že přestupek nebude prokázán, musí navrhovatel nést náklady přestupkového řízení. V tomto případě ale byla sebejistá, měla pro svá tvrzení důkaz, protože mohla předložit svědectví své kamarádky, která s ní v době incidentu byla. 
 
Pro identifikaci pracovníka ostrahy doprovodila naše pracovnice studentku na policejní stanici a bylo sepsáno oznámení o přestupku. Pracovnice také spolu s ní sepsala stížnost vedení supermarketu. Dokumentace byla předložena místní přestupkové komisi, která v současnosti případ projednává.
 
Co jsme změnili?
Na základě podané stížnosti byl člen ostrahy propuštěn. Přestupkové řízení v dané věci nadále probíhá a mělo by být v nejbližší době uzavřeno. 
 
Mnohem důležitější však je, že romská studentka nyní ví, jak v případě jakékoliv budoucí diskriminace samostatně postupovat a jaké konkrétní právní prostředky může používat.  Bude také schopna tyto znalosti předat dalším Romům, kteří se ocitnou v podobné situaci. 
 
Co jsme se naučili?
1: Nabídka podpory a poradenství může Romům pomoci řešit efektivně diskriminaci skrze legální prostředky. 
 
2: Pomoc jednomu jednotlivci s jedním konkrétním případem může mít pozitivní dopad na celou komunitu, protože sdílí informace i zkušenosti. 
 
celá zpráva zde
 
Oblast programů: 
Facebook Twitter Youtube More...