Jak se nám daří ve Vyškově

Jak se nám daří na korálkování

Korálkujeme už dva roky, a naučily jsme se spoustu nových stehů a pořád nás to baví – v letošním roce jsme se zapojily do projektu Obchůdky Albert a chceme v prostorách OD Albert prodávat naše výrobky. Nejde ale o nějaké rychlé nápady, které bychom měly raz dva hotové – připravujeme se dlouhodobě, už několik týdnů a zapojujeme i děti. Nechceme prodávat něco jen proto, že to vyrobily ženy nebo děti, které pocházejí z chudých rodin; chceme, aby naše výrobky byly skutečně hezké a kvalitně provedené. Učíme děti, že nedostanou pochvalu za rychlou odbytou práci, ale že jim pomůžeme, aby jejich práce stála za to. Že když se něco nepovede, zkusíme to znovu a znovu, dokud se to dobře nenaučíme.

Na našich korálkovacích schůzkách přemýšlíme, jak použijeme peníze, které se nám snad podaří vydělat – pojedeme na jaře na výlet do lednicko-valtického areálu? Nebo do VIDA parku? Nakoupíme špekáčky a uděláme opékání špekáčků, na které pozveme děti ze širokého okolí? Nejlepší by bylo, kdybychom mohli jet společně na chatu v Prudké, kde jsme byli na pracovně-rekreačním víkendu, ale na to se nám asi nepodaří vydělat. Také jsme při šití vymyslely, jakou podobu bude mít mikulášská besídka, kterou pro děti korálkovacích maminek uspořádáme, abychom se mohly kochat jejich radostí.

A náš nejnovější pokus je opravdu náročné korálkování – chceme zkusit ušít oblečky pro panenky z korálků tak, jak to dělá lektorka. Držte nám palce :)

 

Příběhy veřejné služby

Pan K. přišel do IQRS požádat o možnost výkonu veřejné služby – dlouhodobě si nemohl najít zaměstnání a byl osobou v hmotné nouzi, takže kdyby nemohl odpracovat požadovanou časovou dotaci, jeho příjem by klesl na existenční minimum. To je problém veřejné služby, o kterém se příliš nemluví – došlo totiž k tomu, že pokud si osoba v hmotné nouzi sama nenajde možnost odpracovat stanovený počet hodin, dávky jsou sníženy. Organizací, které tuto možnost nabízí je ale málo, většina lidí tak možnost výkonu služby nemá. Pan K. začal uklízet společné prostory objektu, kde sídlí několik sociálních (a jiných) služeb. V objektu se pohybují klienti služeb, pracovníci a návštěvníci a je nutné udržovat v čistotě zejména společné a hygienické prostory – a pan K. uklízel s elánem a tak dobře, že se setkával se samou chválou. Proto jsem ho seznámila s provozním manažerem IQRS – aby posoudil,  zda by pan K. nebyl vhodným členem týmu a zda by bylo možné ho zaměstnat přímo u nás. Nikde jinde se mu totiž práci nepodařilo najít, zaměstnavatelé ho odmítají. Pan K. se zodpovědně připravoval na schůzku, a dokonce ukázal přímo na místě provoznímu manažerovi, jak umí uklízet. Poté, co absolvoval ještě rozhovor s ředitelem, byl na pozici přijat v rámci projektu Práce je šance a nastoupil jako úklidový pracovník.

V době, kdy vzniká tento text, je pan K. naším kolegou už druhý měsíc – je to zodpovědný kolega, který má stále dobrou náladu, do práce chodí včas a je za ním vidět čistota J Pan K. si už i vyzkoušel, jaké to je být recepčním, což ho velmi bavilo. Zúčastňuje se kurzů, zvyšuje svoje pracovní i občanské kompetence a stal se plnohodnotným členem organizace.

 

Paní Z. mě kontaktovala s dotazem, zda by bylo možné v naší organizaci vykonávat veřejnou službu – dlouhodobě se jí nedaří nalézt práci, její zdravotní stav je špatný, pečuje o své dvě nezletilé děti, bydlí na ubytovně. Pokud by neodpracovala požadovaný počet hodin, její sociální dávky, ze kterých už tak je problém vyjít, by se ještě snížily. Protože je paní Z. velmi schopná a umí být zdravě asertivní a autoritativní, zdálo se mi, že by byla škoda, aby v rámci veřejné služby uklízela, což původně chtěla. Za paní Z. chodí občas děti z ubytovny, které potřebují pomoc se školní přípravou a zdálo se mi, že by měla svůj potenciál lépe využít. Dohodly jsme se, že bude doučovat tři děti na ubytovně – každý den odpoledne jednu či dvě hodiny. Paní Z. se zdálo zvláštní, že by mohla dělat takovou práci, nevěřila si, ale rozhodla se, že to zkusí. Poskytujeme jí podporu, předáváme materiály k doučování, které používá. Maminka dětí, se kterými se paní Z. učí, je moc spokojená – sama chodí do práce a nemá moc času a také by dětem některé věci nedovedla vysvětlit, nebo ji zlobí – ale paní Z. má přirozenou autoritu a dokáže dětem vysvětlit, čemu ve škole nerozuměly. Veřejná služba nemusí být jen úklid chodníků :)

Lokalita: 
Facebook Twitter Youtube More...