IQ Roma servis, z.s., poskytuje službu nízkoprahové zařízení pro děti a mládež dle § 62 zákona č. 108/2006 Sb.
Popis realizace poskytování služby Nízkoprahové
zařízení pro děti a mládež v IQRS – Klub Ikvéčko
Název poskytovatele: IQ Roma servis, z. s.
Sociální služba: Nízkoprahová zařízení pro děti a mládež dle § 62 zákona č. 108/2006 Sb.
Forma poskytování: ambulantní, terénní
Identifikátor služby: 8326775
Název zařízení: PRO MLADÉ – Nízkoprahový klub Ikvéčko
Adresa místa poskytování sociální služby:
ambulantní část: Vranovská 846/45, Brno-sever, Husovice, 614 00 Brno
terénní část: tzv. Plácky na Svitavském nábřeží, ulice Husovická 900/2 a v
přilehlých ulicích
CÍLE
- Zažít a doprovázet vzdělávání a kariérní úspěch (především romských) dětí a mládeže.
- Rozvoj potenciálu a identity.
- Občanská angažovanost směrem do společnosti i komunity.
- Zvýšení informovanosti a práce s informacemi.
- Zdravý životní styl.
- Propojování s širší společností.
- Podpora zdravých vztahů.
CÍLOVÁ SKUPINA
Službu Nízkoprahové zařízení pro děti a mládež (NZDM) mohou využívat děti a mládež ve věku 6 až 26 let, zejména Romové, ohrožení nebo zažívající nepříznivou sociální situací. To znamená, že jsou ohroženy některým z následujících faktorů:
- bydliště v sociálně vyloučených lokalitách (tj. v místě se zvýšeným počtem heren, vyšší mírou kriminality, výskytem drog, prostituce, snadného přístupu k alkoholu a cigaretám)
- nedostatečně podnětné sociální a rodinné prostředí, prostor pro rozvoj a učení se
- snížené možnosti kvalitního trávení volného času a zapojení se do nabídky běžných, komerčních aktivit (neohrožujících zdraví, bezpečí a rozvoj dětí)
- ztížené podmínky a prostor k navazování přátelských vztahů s vrstevníky i mimo romskou komunitu
- obtíže při dosahování kvalitního vzdělání a v přístupu k němu (předčasné ukončování školní docházky, zhoršený prospěch, nižší možnosti přístupu ke kvalitnímu vzdělání, nízké vzdělání rodičů, vyšší míra absence, záškoláctví atd.)
- pohyb v prostředí se sociálně-patologickými jevy, rizikový životní styl (závislost na návykových látkách, gambling, prostituce atd.)
- nižší ekonomický status rodiny, ohrožení chudobou, zadluženost
- diskriminace ve společnosti (předsudky, nerovný přístup ke službám, znevýhodňující systémová opatření)
Odbornou pomoc v rámci služby NZDM nemůžeme poskytnout:
- osobám, které se nepotýkají se sociálně nepříznivou situací
- osobám, které vyžadují jinou službu, než kterou poskytujeme nebo není v souladu s posláním, cíli služby či vymezenou cílovou skupinou.
- osobám, jejichž zdravotní stav nebo chování ohrožuje bezpečnost dalších klientů a pracovníků (např. infekční onemocnění, verbální a fyzické napadání apod.).
- v případě plné kapacity služby
Základní poradenství poskytujeme všem zájemcům o poskytovanou službu, kterým rádi dle jejich potřeb zprostředkujeme další navazující služby.
ZÁSADY POSKYTOVÁNÍ SLUŽBY
- „Respektujeme tvůj názor a rozhodnutí.“
- „Společně objevujeme a podporujeme tvé silné stránky, plány a sny.“
- „Každého vnímáme v jeho jedinečnosti.“
- „Podporujeme tě v samostatném a odpovědném rozhodování.“
- „Hájíme tvá práva.“
- „Společně s tebou vytváříme bezpečné prostředí pro naši spolupráci.“
- „Služby jsou ti poskytovány bezplatně.“
PRŮBĚH POSKYTOVÁNÍ SLUŽBY
Na začátku spolupráce je zájemce o službu seznámen se svými právy a povinnostmi, s nabízenými aktivitami a službami, které může bezplatně využívat, s procesem individuálního plánování. Klíčový/á pracovník/ice s klientem/kou definují okruhy zájmu a rozvoje, společně si definují cíle klienta/ky, na kterých by chtěl/a v rámci služby pracovat. V pravidelných intervalech mezi nimi dochází k reflexi.
Pracovník/ce odmítne zájemce/kyni o službu, pokud se požadavek neslučuje s posláním a vizí organizace (zájemce/kyni o službu vyslechne a poskytne mu/jí základní poradenství).
Pokud zájemce/kyně o službu nesouhlasí s podmínkami poskytování služeb, nebo nespadá do cílové skupiny, případně mu není možné službu poskytnout z kapacitních důvodů, je mu vždy poskytnuto základní poradenství.
Klient/ka vstupuje do služby dobrovolně. Služba je poskytována na základě dohody, která je s klientem/kou uzavírána převážně ústní formou. V definovaných případech je smlouva uzavírána písemně. Cílem všech služeb je dosáhnout co největší samostatnosti a aktivizace klienta. Ve všech případech je však respektována individualita.
UKONČENÍ POSKYTOVÁNÍ SLUŽBY
Klient/ka může službu kdykoli ukončit bez udání důvodů. Služba je ukončena zpravidla naplněním cíle, který si klient/ka sám/sama stanovil/a.
Pracovník/ce může ukončit spolupráci na základě těchto důvodů:
- klient/ka žádá službu, která odporuje zákonu, morálním normám a poslání organizace;
- klient/ka ohrožuje bezpečnost pracovníka/ce či jiných klientů/ek, opakovaně se chová hrubě a urážlivě;
- klient/ka opakovaně nejeví zájem o aktivní spolupráci a bezdůvodně neplní kroky, na kterých se s pracovníkem/cí domluvili.
KAPACITA SLUŽBY
Okamžitá maximální kapacita ambulantní i terénní formy služby je shodná:
- Okamžitá maximální kapacita služby pro práci s jednotlivcem je 9 uživatelů. (V jednom okamžiku jsme schopni individuálně se věnovat maximálně 9 uživatelům služby.)
- Okamžitá maximální kapacita služby pro práci se skupinou je 60 uživatelů. (Maximální okamžitá kapacita v rámci práce se skupinou je 15 uživatelů na jednoho pracovníka.)
STÍŽNOST NA KVALITU POSKYTOVANÉ SLUŽBY
Každý má právo si stěžovat na průběh služby či pracovníka/ici, který/á tuto službu realizuje, a to jakémukoli pracovníkovi/ici. O této skutečnosti je informován/a při uzavírání dohody i v průběhu poskytování služby. Schránka je umístěna v klientském prostoru nízkoprahového zařízení na Vranovské 45.
Stížnost může být buď písemná, nebo ústní. Případně lze zcela anonymně využít označené schránky důvěry, která je umístěna v přízemí budovy na Vranovské 45.
Písemně lze stížnost podat poštou Vranovská 45, Brno, nebo e-mailem: iqrs@iqrs.cz.
Ústně si lze podat stížnost u vedoucí/ho služby, případně u kteréhokoli pracovníka organizace.
Stížnosti se projednávají na pravidelných poradách týmu a zpětnou vazbu na ně podává vedoucí pracovník. Pokud klient není s vyřízením žádosti spokojen (nebo se stížnost týká vedoucího pracovníka), má možnost stěžovat si řediteli organizace.
V případě, že stěžovatel/ka není spokojen/a ani po vyřízení stížnosti ředitelem organizace, může se obrátit na donátory a nezávislé orgány (Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR, Krajský úřad Jihomoravského kraje, Magistrát města Brna).
Všechny podané stížnosti (jak písemné, tak i ústní) jsou zaznamenávány tak, aby bylo zřetelné, co chtěl/a stěžovatel/ka sdělit, a aby je bylo možné jednou ročně vyhodnotit. Cílem vyhodnocování stížností je snaha o průběžné zvyšování kvality služby
MATERIÁLNÍ A TECHNICKÉ ZABEZPEČENÍ
Pro fungování nízkoprahového centra je zajištěno dostatečné materiální a technické zabezpečení. Vzhledem k široké škále nabízených aktivit je nízkoprahové centrum vybavené následujícími zařízeními:
Vranovská 45:
- 3x učebna (psací stoly, židle, flip chart, knihy a učebnice, pevná linka),
- klubové místnosti (klubovna 1: stoly, židle, pohovky, promítací plátno, DVD a CD
- přehrávač, dataprojektor, , stolní fotbal, pingpongový stůl, 4 klientské PC a multifunkční zařízení, stolní hry, výtvarné a psací pomůcky; klubovna 2: stoly, židle, zrcadla, DVD přehrávač, promítací plátno, dataprojektor;
- EEG biofeedback (počítače, stoly, technické vybavení),
- počítačová učebna (počítače, židle, promítací plátno, dataprojektor, multifunkční zařízení),
- poradna (stůl, psací stoly a PC pro pracovníky).
Husovická 2:
- Venkovní oplocené hřiště, pomůcky pro sportovní aktivity (míče, florbalové pálky, badminton, atp.),
- 2 stoly pro výtvarnou výchovu, židle, pomůcky pro výtvarné a tvořivé dílny.
Každý pracovník má k dispozici vlastní pracoviště vybavené PC a připojením k internetu. K dispozici je také multifunkční zařízení (kopírka, tiskárna, fax), telefon, diktafon. Pracovníci mají k dispozici knihovnu s odbornými materiály. Dále má pracovník k dispozici dostatečné množství kancelářských potřeb.
Služba: Nízkoprahová zařízení pro děti a mládež
Forma poskytování: ambulantní i terénní
Identifikátor služby: 8326775
Název služby: PRO MLADÉ
- PRO MLADÉ Brno
Vedoucí zařízení: Mgr. Vladislava Vondrová, tel. +420 774 635 028
Adresa zařízení: Vranovská 846/45, Brno – sever, Husovice, 614 00 Brno
Provozní doba ambulantní formy služby:
Místo poskytování: Vranovská 45, 614 00 Brno – sever
Provozní doba ambulantní formy poskytování služby:
pondělí až čtvrtek: od 13:00 do 18:00
15:00 – 18:00 individuální konzultace vzdělávacího programu Gendalos
KLUB – PROVOZ (Březen – červen, září – říjen)
Pondělí | 13:00 – 14:00 možnost individuálních konzultací pro klienty ve věku 6 – 15 let
14:00 – 16:00 klub mladší 6 – 12 let 16:00 – 18:00 klub starší 12 – 15 let |
Úterý | 13:00 – 14:00 možnost individuálních konzultací pro klienty ve věku 6 – 15 let
14:00 – 16:00 klub mladší 6 – 12 let 16:00 – 18:00 klub starší 12 – 15 let |
Středa | 13:00 – 14:00 možnost individuálních konzultací pro klienty ve věku 6 – 15 let
14:00 – 16:00 klub mladší 6 – 12 let 16:00 – 18:00 klub starší 12 – 15 let |
Čtvrtek | 13:00 – 14:00 možnost individuálních konzultací pro klienty ve věku 6 – 15 let
14:00 – 16:00 klub mladší 6 – 12 let 16:00 – 18:00 klub starší 12 – 15 let |
Klub – LETNÍ PROVOZ (Červenec, srpen)
Pondělí | 10:00 – 12:30 klub mladší 6 – 12 let
12:30 – 15:00 klub starší 12 – 15 let |
Úterý | 10:00 – 12:30 klub mladší 6 – 12 let
12:30 – 15:00 klub starší 12 – 15 let |
Středa | 10:00 – 12:30 klub mladší 6 – 12 let
12:30 – 15:00 klub starší 12 – 15 let |
Čtvrtek | 10:00 – 12:30 klub mladší 6 – 12 let
12:30 – 15:00 klub starší 12 – 15 let |
Pátek | ZAVŘENO |
Provozní doba terénní formy poskytování služby (tzv. „Plácky“):
Březen – červen, září – říjen
Pondělí | 14:00 – 18:00 |
Úterý | 14:00 – 18:00 |
Středa | 14:00 – 18:00 |
Čtvrtek | 14:00 – 18:00 |
Pátek | 14:00 – 18:00 |
Červenec – srpen
Středa | 10:00 – 14:00 |
Čtvrtek | 10:00 – 14:00 |