TERÉNNÍ SOCIÁLNÍ SLUŽBY
Posláním Terénního programu je pomáhat lidem, především Romům a Romkám, kteří se nacházejí v nepříznivé sociální situaci.
V běžném prostředí klientů podporujeme zvyšování znalostí, schopností, dovedností a sebedůvěry klientů pro řešení své životní situace, jejich zájmy a práva.
Podporujeme klienty v tom, aby mohli vlastními silami uplatňovat své oprávněné zájmy, naplňovat své potřeby, předcházeli problémům, a žili spokojený a důstojný život ve společnosti.
IQ Roma servis, z. s. poskytuje terénní službu dle § 65 zákona č. 108/2006 Sb.
INFORMACE O TERÉNNÍ SLUŽBĚ
KOMU SLUŽBU POSKYTUJEME
Terénní programy IQRS mohou využívat osoby starší 15 let, zejména Romové a Romky, kteří jsou ohrožení sociálním vyloučením, žijí v sociálně vyloučených lokalitách a ocitli se v nepříznivé sociální situaci. Pro její zvládnutí nemají v danou chvíli dostatek informací, dovedností a/nebo potřebují psychickou, sociální či materiální podporu.
Odbornou pomoc v rámci Terénních programů nemůžeme poskytnout:
- osobám, které se nepotýkají s nepříznivou sociální situací
- osobám, které vyžadují jinou službu, než kterou poskytujeme
- v případě plné kapacity služby
Základní poradenství poskytujeme všem zájemcům o poskytovanou službu, kterým rádi dle jejich potřeb zprostředkujeme další navazující služby.
ZÁSADY POSKYTOVÁNÍ SLUŽBY TERÉNÍHO PROGRAMU IQRS
Při poskytování sociální služby Terénní programy naplňujeme zásady služby uvedené v zákoně č. 108/2006 Sb. o sociálních službách a principy sociální práce:
- Zachování důstojnosti klienta, jeho práv a svobod
- Pracovníci dbají při poskytování služby na dodržování práv, která jsou obsažena v Základní listině práv a svobod. Pracovníci zachovávají mlčenlivost a diskrétnost v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů. Služba je poskytována taktně a citlivě.
- Individuální přístup ke klientovi a pomoc vycházející z individuálně určených potřeb
- Pracovníci uplatňují individuální přístup ke každému klientovi. Služba je poskytována na základě individuálně dohodnutých cílů a plánů, které jsou pravidelně hodnoceny a následně přizpůsobovány aktuálním potřebám. Pracovníci respektují individuální zvyklosti a návyky klientů.
- Přistupování ke klientům jako k rovnocenným partnerům
- Pracovníci spolupracují s klienty jako s partnery. Poskytování služby je založeno na vzájemném vyjednávání a dohodě o způsobu poskytování služby. Při vyjednávání pracovníci vychází z možností a omezení služby a z potřeb, možností a schopností klienta.
- Podpora vlastní aktivity
- Klient je podporován v co největší možné aktivitě směřující ke změně v jeho životě. Pracovníci podporují klienta, aby pro něj co největší možnou měrou přispěl k dosažení cíle.
- Podpora samostatnosti, nezávislosti a poskytování nezbytné úrovně podpory
- Služby Terénního programu jsou služby vyžádané klienty v případech, kdy si samí nevědí rady. Během poskytování služby pracovníci vyhodnocují, co klient zvládá sám a v čem potřebuje podporu.
ZÁSADY POSKYTOVÁNÍ SLUŽBY TERÉNÍHO PROGRAMU IQRS
- Respekt k rozhodnutím klienta
- Klient se rozhoduje sám o svém vlastním životě na základě informací a podpory pracovníků. Služba nepřebírá nadměrnou zodpovědnost za klienty, otevírá s klientem téma rizik rozhodnutí / voleb.
- Profesionalita
- Služby jsou poskytovány odbornými pracovníky – sociálními pracovníky, právníky, pracovníky v sociálních službách, …, kteří splňují zákonné kvalifikační požadavky.
- Flexibilita
- Služby se pružně přizpůsobují potřebám uživatelů, nikoli uživatelé potřebám pracovníků, zaběhaným způsobům práce a režimu zařízení.
- Důvěra
- Pracovníci Terénních programů zachovávají mlčenlivost, s informacemi od klientů zacházejí důvěrně a v souladu s nařízením o ochraně osobních údajů.
- Bezplatnost
- Sociální služba Terénní programy je poskytována bezplatně.
- Dobrovolnost
- Každý zájemce o službu / klient se může rozhodnout, zda chce služeb TP IQRS využívat.
PRŮBĚH POSKYTOVÁNÍ SLUŽBY
1.
Klient vstupuje do služby dobrovolně.
Služba je poskytována na základě dohody o poskytování služby terénního programu (TP), která je s klientem uzavírána převážně ústní formou.
Dle dohody lze uzavřít dohodu i písemnou formou. Cílem služby je dosáhnout co největší samostatnosti a aktivního zapojení klienta do řešení své životní situace.
PRŮBĚH POSKYTOVÁNÍ SLUŽBY
2.
Při uzavírání dohody o poskytování služby TP pracovník zájemce o službu seznamuje, zjišťuje a společně s ním dojednává:
▫️ předběžné cíle spolupráce (vč. definování nepříznivé sociální situace zájemce),
▫️ poslání a cíle služby (veřejný závazek služby), nabídku poskytované služby,
▫️ práva a povinnosti (vč. výpovědních důvodů a platností dohody),
▫️ klíčového pracovníka a další spolupracující odborníky, způsob evidování poskytované služby (ochranu osobních údajů klienta).
PRŮBĚH POSKYTOVÁNÍ SLUŽBY
3.
Jakmile pracovník s klientem uzavře Dohodu o poskytování služby, dojedná s ním podrobnější podobu spolupráce – tj. individuální plán.
Na základě zjištěné nepříznivé sociální situace a zmapování situace (vč. zdrojů) klienta pracovník s klientem společně navrhují způsoby, jak bude cíl spolupráce naplňován, vč. způsobu vyhodnocování úspěšnosti spolupráce.
V průběhu realizace služby (individuálního plánování) pracovníci podporují aktivní zapojení klienta, přizpůsobují plánování individuálním potřebám klienta, podporují jeho přirozené zdroje a nezávislost na sociální službě (sociální začlenění).
CÍLE SLUŽBY
Cílem Terénních programů IQ Roma servisu je klient, který:
- Má zajištěny základní životních potřeby (jídlo, oblečení, teplo, léky, …)
- Má zajištěny základní doklady
- Má zajištěn přístup ke zdravotní péči
- Má zajištěno důstojné bydlení, které si udržuje
- Má zajištěny finance na chod domácnosti a své potřeby
- Má zdravé vztahy v rodině, sousedství a komunitě
- Má takové dovednosti, které mu umožní jednat s institucemi s cílem být schopen si v budoucnu zařídit osobní záležitosti samostatně, bez sociální služby
- Má zajištěnu podporu ve vzdělávání, hledání zaměstnání a osobním rozvoji
- Má informace, jak předcházet ve svém životě rizikům
POCHVALY A STÍŽNOSTI NA KVALITU POSKYTOVANÉ SLUŽBY
Každá osoba má možnost vyjádřit se ke kvalitě nebo způsobu poskytovaní služby. O této skutečnosti je informován při uzavírání dohody i v průběhu poskytování služby. Podnět nebo stížnost je možno podat osobně, telefonicky nebo písemně.
- Písemně lze stížnost podat poštou Vranovská 45, Brno, nebo e-mailem: iqrs@iqrs.cz či na adresu dané pobočky (viz adresy níže).
- Ústně si lze podat stížnost u vedoucího služby, případně u kteréhokoli pracovníka organizace.
- Případně lze zcela anonymně využít označené schránky důvěry, která je umístěna v přízemí budovy na Vranovské 45, v zařízení služby PRO DOSPĚLÉ – terénní programy Břeclav na adrese Tř. 1. Máje 39, Břeclav a u vstupu do zařízení služby PRO DOSPĚLÉ – terénní programy Vyškov na adrese náměstí Čsl. Armády 1/2a, Vyškov – Město, 682 01 Vyškov 1.
POCHVALY A STÍŽNOSTI NA KVALITU POSKYTOVANÉ SLUŽBY
Stížnost je zaevidována a oznámena vedoucímu služby. Pokud nebude osoba podávající stížnost s vyřízením stížnosti spokojena, může se obrátit na ředitele organizace. S postupem podání stížnosti jsou klienti seznamováni ústně i formou letáku. V případě, že stěžovatel není spokojen ani po vyřízení stížnosti ředitelem organizace, může se obrátit na donátory a nezávislé orgány (Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR, Krajský úřad Jihomoravského kraje, Magistrát města Brna, Veřejného ochránce práv). Všechny podané stížnosti (jak písemné, tak i ústní) jsou zaznamenávány tak, aby bylo zřetelné, co chtěl stěžovatel sdělit, a aby je bylo možné jednou ročně vyhodnotit. Cílem vyhodnocování stížností je zvyšování kvality služby s ohledem na práva klientů a cíle služby.
KONTAKTY A PROVOZNÍ DOBA
Kdy službu poskytujeme?
OD PONDĚLÍ DO PÁTKU OD 8:00 DO 17:00.
Kdy službu poskytujeme?
OD PONDĚLÍ DO PÁTKU OD 8:00 DO 17:00.