NA KLIENTA ORIENTOVANÁ DATA

IQ Roma servis, stejně jako většina poskytovatelů sociálních a poradenských služeb, každodenně eviduje a zpracovává mnoho informací o práci se svými klienty a klientkami.  

Zápis a zpracování všech dat je (nejen) časově náročný proces, a tak se již dlouhodobě snažíme hledat cesty, jak jej co nejvíce zefektivnit. Zároveň usilujeme o to, aby tato data byla co nejvíce přístupná také klientům a klientkám a oni tak mohli potenciál záznamů o službách co nejvíce využít ve svůj prospěch. 

Díky podpoře Evropského sociálního fondu prostřednictvím Operačního programu Zaměstnanost plus jsem se mohli více než rok (únor 2023 – březen 2024) intenzivně věnovat prozkoumávání  způsobů záznamu informací o poskytovaných službách s využitím Human center design (HCD) přístupu a na tomto základě jsme vytvořili sadu opatření (prototypů), která zvýší kvalitu a praktičnost evidence. 

Nepolevujeme! Naše zjištění a návrhy řešení chceme dále rozvíjet a ve finalizaci evidenčního systému směřujícímu ke kvalitnímu záznamu a větší participaci klientstva.  Více informací, výstupy projektu, včetně interaktivního prototypu evidenčního systému, naleznete na rozcestníku níže. 🙂

Na projektu jsme spolupracovali s naším partnerem FaVU VUT, který realizoval výzkumné i designové aktivity.

Závěrečné výstupy

Zde si můžete projít interaktivní prototyp mobilního rozhraní aplikace pro klienty a klientky preventivních sociálních služeb.

Souhrnná zpráva o průběhu realizace projektu.

Manuál dobré praxe pro tvorbu záznamů v organizacích, které poskytují sociální a poradenské služby pro sociálně vyloučené.

Plakát/vizuál projektu.

Empatická fáze

Zde naleznete průběžnou výzkumnou zprávu, která vychází především z rozhovorů s klienty*kami, pracovníky*cemi a z analýzy strategických a metodických dokumentů IQ Roma servisu.

Závěry z rozhovorů s dalšími poskytovateli sociálních služeb.

Závěry ze tří fokusních skupin na téma zmocňování, které byly realizovány s pracovníky*cemi IQ Roma servisu.

Při stínování designérka nahlédla do každodenní praxe sociálních a poradenských služeb IQ Roma Servisu.

Objevně-ideační fáze

Výstup z workshopu, jehož smyslem bylo zmapovat systémové aspekty rasismu a diskriminace a roli sociální práce v tomto systému, a to s využitím metody “model ledovce”.

Dramaturgie workshopu spočívala v tematickém posunu během tří dnů od budoucí ideální podoby sociální práce přes hledání řešení pro současné klienty až po navrhování konkrétních podob těchto řešení.

Aktivita “Scénáře budoucnosti” se uskutečnila v rámci 3 denního workshopu pro pracovníky a pracovnice IQ Roma Servisu.

Aktivita “Scénáře budoucnosti” se uskutečnila v rámci 3 denního workshopu pro pracovníky a pracovnice IQ Roma Servisu.

Cílem aktivity byla představa vizí budoucnosti. Aktivita “Futures Wheel” sloužila k uvědomění si důsledků scénářů budoucnosti, které zaměstnanectvo navrhlo.

Aktivity směřovaly k adresování hlavní designové výzvy a tím pádem k navrhování řešení.

Aktivity směřovaly k adresování hlavní designové výzvy a tím pádem k navrhování řešení.

Aktivity směřovaly k adresování hlavní designové výzvy a tím pádem k navrhování řešení.

Aktivity směřovaly k adresování hlavní designové výzvy a tím pádem k navrhování řešení.

Aktivity směřovaly k adresování hlavní designové výzvy a tím pádem k navrhování řešení.

Aktivity směřovaly k adresování hlavní designové výzvy a tím pádem k navrhování řešení.

Zdrojová data získaná v rámci tohoto projektu nejsou veřejně dostupná z důvodu ochrany soukromí účastníků výzkumu a absence souhlasu s jejich zveřejněním. Data je možné zpřístupnit v anonymizované podobě na základě odůvodněného požadavku.

V případě zájmu o nahlížení do zdrojových dat se obraťte na emailovou adresu martina.ruzickova@vut.cz za účelem sjednání konkrétních podmínek přístupu.

KONTAKT

Projektová manažerka

Šárka Pólová

tel. č.: +420 775 894 249

email: sarka.polova@iqrs.cz