Příběh Dominiky

Příběh Dominiky

Tento příběh jsme mohli zveřejnit díky projektu PŘES PŘEKÁŽKY K LEGÁLNÍ PRÁCI – komplexní podpora zaměstnatelnosti ohrožených skupin osob v Brně, který realizuje naše Kariérové centrum. Projekt je realizován za podpory Evropského sociálního fondu prostřednictvím Operačního programu Zaměstnanost plus.

Registrační číslo projektu: CZ.03.02.01/00/22_018/0001289

 

 

 

Jak najít práci se zdravotním znevýhodněním?

Moje první setkání s Dominikou neproběhlo standardně v Kariérovém centru, protože to není bezbariérové. Potkaly jsme se v sídle naší organizace, kde je výtah, který Dominiku i s jejím invalidním vozíkem bezpečně dostal do místa, kde jsme mohli probrat její situaci. Z telefonátu jsem věděla, že Dominice se díky jejímu zdravotnímu znevýhodnění nedařilo dlouho najít práci. Občas našla nějakou brigádu, ale nic, co by se dalo nazvat stabilním zaměstnáním. Teď přede mnou seděla mladá žena, která mi nakonec i přes velkou nejistotu a nervozitu začala povídat o tom, že dlouhodobě zažívá na trhu práce diskriminaci kvůli svému zdravotnímu stavu.

Přesto všechno ale nechce sedět doma, potřebuje se začlenit do společnosti, potkávat se s lidmi a pracovat, aby cítila, že má uplatnění a svébytné místo ve společnosti. Mluvila o tom, že má pár pracovních zkušeností v administrativě a call centru. Své uplatnění vidí především v administrativě, dokáže si představit třeba práci projektové manažerky a momentálně prochází online kurzem. Uvědomuje si totiž, že ji vysokoškolské vzdělání na reálný život příliš nepřipravilo.

Dohodly jsme se s Dominikou na tom, že budeme společně hledat zaměstnání, zapracujeme na zlepšení sebeprezentace a zkusíme i nácviky případných pohovorů s potenciálními zaměstnavateli.

 

Rovný přístup dělá divy

Díky dlouhodobé spolupráci s organizací Triptaka se první pohovor s potenciálním zaměstnavatelem uskutečnil už během pár dnů po naší první schůzce. Dominika dostala nabídku pracovat v obchodě RESTART, kde by měla na starost administraci skladu a výhledově i prezentaci obchodu na sociálních sítích. Zaměstnavatel se postavil čelem ke všem výzvám, které zaměstnání člověka na invalidním vozíku přináší a Dominika asi poprvé zažila vstřícný přístup zaměstnavatele bez předsudků. Z té plaché dívky na prvním setkání se najednou stala nadšená žena, která vidí svoji šanci, jak se dostat mezi lidi a je pevně rozhodnutá jí využít.

Bylo evidentní, že Dominika bude potřebovat v novém zaměstnání podporu, a proto jsme se dohodli na půlročním tréninkovém místě s mentorkou, která společně s klíčovou pracovnicí kariérového centra pomáhala Dominice s pracovní adaptací. Nebyla to pro Dominiku vůbec lehká cesta.

Ti z nás, kteří mají to štěstí a chodí do práce, prostě ráno vstanou a jdou či jedou do zaměstnání a ani nás vlastně nenapadne, že by to mohl mít někdo jinak. Dominika si na každou cestu do práce i z ní musí dohodnout asistenci, protože sama dopravu MHD nezvládne. Díky vstřícnosti zaměstnavatele mohla některé dny pracovat z domu a složitá logistika se značně zjednodušila. Dominika se postupně naučila pracovat v programu skladového hospodářství, začala komunikovat i s dodavateli, a tak se časem stala neodmyslitelnou součástí obchodu. Zpočátku potřebovala podporu velmi intenzivní, ale postupem času se stávala více a více samostatná. Výrazně se zlepšila její komunikace, zvýšilo se sebevědomí, ale pokora zůstala. A to je vzácná kombinace.

Po zapracování se Dominika podle plánu vrhla i na prezentaci obchodu na sociálních sítích, což jí opět zvýšilo kompetence a všichni doufali, že dojde i ke zvýšení obratu v obchodě. To se, žel, nestalo, a tak nenastal očekávaný “happy end”, že Dominika i po skončení tréninkového místa zůstane nadále v obchodě zaměstnaná. Naopak, Dominika musela začít rozesílat na všechny strany životopisy a začala se ucházet o nové pozice.

 

Dominiku nic nezastaví 🙂

Absolvovala v Kariérovém centru pohovor na zkoušku a vyšperkovala si svůj životopis. Teď ale hledala práci úplně jiná žena než na začátku naší spolupráce. Byla to Dominika, která už ví, že se zvládne naučit spoustu nových věcí, zvládne komunikaci s lidmi na nejrůznějších pozicích a nevzdá to při prvním neúspěchu. Podporovali jsme ji 9 měsíců na pracovním tréninku a jsme neskutečně pyšní na to, že nakonec si práci Dominika našla sama. Pracuje na zkrácený úvazek u firmy INFRAPROJEKT, s.r.o. na pozici administrativní manažerky, kde řeší přípravu dokumentace pro státní zakázky. Má fantastického šéfa, který pochopil, že Dominika je bojovnice, a tak jí pomáhá proniknout do oblasti stavebnictví, kde se Dominika zatím ještě úplně neorientuje. Ale já už Dominiku znám a vím, že to ji prostě nezastaví.