Příběh spolupráce s rodinou paní Procházkové

Příběh spolupráce s rodinou paní Procházkové

Podpora rodině byla poskytována v rámci projektu KREDO: Kompetence a REsilience romských Dětí a rOdičů, který je realizován za podpory Evropského sociálního fondu prostřednictvím Operačního programu Zaměstnanost plus. Registrační číslo projektu: CZ.03.02.03/00/22_044/0002170.


S rodinou paní Procházkové spolupracujeme v CRD už třetím rokem. Na začátku do „předškolky“ nastoupila jejich nejstarší dcera Kristýna. Brzy se přidal mladší Daniel, tehdy ještě ani ne tříletý, a během té doby se narodil i nejmladší sourozenec Marko.

Když jsme pomáhali s přihlášením Kristýny do mateřské školy, podpořili jsme paní Procházkovou také v tom, aby přihlásila i Daniela. Už tehdy se objevovalo podezření, že Daniel hůř slyší. Mateřská škola ho z tohoto důvodu nepřijala.

Paní Procházková dělala, co mohla, ale trvalo téměř další rok, než byla Danielova nedoslýchavost lékařsky potvrzena. Následovalo první sluchadlo – a s ním i výrazná změna v životě celé rodiny. Pomohli jsme zařídit logopedickou péči ve specializovaném zařízení a doprovázeli paní Procházkovou s dětmi do Speciálně pedagogického centra, kde absolvovala kurz znakového jazyka pro rodiče a rodinné příslušníky.

Postupně se do péče o děti začal více zapojovat i tatínek, kterému jsme pomohli s vyřízením příspěvku na péči o Daniela.

Daniel mezitím zůstal v naší předškolce, kde mu poskytovala individuální podporu naše logopedka, než se uvolnilo místo ve specializované mateřské škole pro děti se sluchovým postižením. Na konci roku 2024 jsme také pomohli rodině úspěšně zažádat o nadační příspěvek na výkonnější sluchadla.

V té době Kristýna dosáhla školního věku. Doprovázeli jsme ji a její maminku k zápisu do 1. třídy, pomohli s vyřízením odkladu a se získáním místa v přípravné třídě. Velkým posunem bylo, že se rodičům podařilo vybrat pro Kristýnu nesegregovanou základní školu.

Dnes Kristýna navštěvuje 1. třídu, Daniel je předškolák v MŠ pro děti se sluchovým postižením a připravuje se na vstup do školy. Nejmladší Marko chodí do naší předškolky a společně s rodinou ho připravujeme na nástup do mateřské školy.

Naše podpora rodiny pokračuje – pomáháme s komunikací mezi školou a rodinou, podporujeme školu v nastavení preventivních opatření proti šikaně a diskriminaci, zajišťujeme doučování…

Za skutečný úspěch považujeme to, že se u paní Procházkové a jejího partnera posílila schopnost řešit věci samostatně, narostlo jejich sebevědomí i odhodlání postavit se za potřeby svých dětí. Zároveň ví, že se mohou kdykoli s důvěrou obrátit na CRD – a my buď pomůžeme přímo, nebo je propojíme s další podporou.