PŘÍBĚH Z NÍZKOPRAHU: MARTIN

PŘÍBĚH Z NÍZKOPRAHU: MARTIN

Martin začal chodit do klubu začátkem roku 2024.  Škola pro něj byla těžkým tématem – spíš bojištěm než místem, kam by se rád vracel. Postupem času jsme ale začali odhalovat, co ho tíží, a pomalu rozplétat jeho komplikovaný vztah ke školní docházce.

Začátky nebyly jednoduché. Martin si v sobě nesl obavy a negativní zkušenosti, které ho držely zpátky. Z rozhovorů však bylo cítit, že se snaží. Byla v něm touha změnit něco k lepšímu, i když to nebylo snadné. Otevřenost, s níž se nakonec pustil do povídání, byla prvním krokem k odhalení příčin jeho trápení.

Postupně jsme zjistili, že jedním z hlavních problémů je soustředění na učivo – často se cítil zahlcený a ztracený. K tomu se přidávaly komplikované vztahy se spolužáky, které jeho negativní postoj ke škole ještě prohlubovaly. Začali jsme proto společně pracovat na konkrétních krocích. Pomáhali jsme mu s organizací učení, snažili jsme se ho motivovat a každý jeho pokrok ocenit. Martin začal věřit, že i malá zlepšení mají velký význam.

Jedním z průlomových momentů bylo, když jsme se společně dohodli na pravidelné podpoře při plnění domácích úkolů v klubu. S každým úspěšně dokončeným úkolem rostla i jeho sebedůvěra. Ačkoliv některé dny byly lepší než jiné, bylo vidět, že se posouvá vpřed.

I přes pokroky však zůstaly oblasti, které ho dál trápily. Komunikace s učiteli a spolužáky byla jednou z největších výzev. Martin sám přiznal, že na tom chce pracovat, ale že to pro něj není snadné. Společně jsme si řekli, že cesta ke změně je dlouhá a plná malých krůčků, které je potřeba dělat postupně.

Už to nebyl ten chlapec, který se uzavíral do sebe, ale někdo, kdo se snažil čelit svým obavám. Individuální plán, který jsme s ním vedli, mu pomohl identifikovat klíčové problémy a nabídl mu nástroje, jak se s nimi vypořádat. I když jeho cesta nekončí, udělal první důležité kroky k tomu, aby pro něj škola nebyla to nejhorší místo, ale prostor pro jeho rozvoj. A právě to je jeho největší vítězství.


Mají talent, odhodlání a velké sny… ale je to dost?

Pro děti a mladé lidi ze sociálně vyloučeného prostředí není kvalitní vzdělání samozřejmostí. Mnohé z nich mají potenciál a chtějí dosáhnout velkých věcí, ale bez podpory to často nezvládnou. Jeden dar může změnit celý život. Díky němu mohou studenti a studentky překonat překážky, najít víru v sebe sama a vykročit za svými sny. Vaše podpora může znamenat vzdělání, které prolomí kruh chudoby, a naději, která nevyhasne.

Změňte svět jednoho člověka – začněte dnes.

Martinův příběh je důkazem, že s podporou a individuálním přístupem může i zdánlivě neřešitelná situace dostat šanci na zlepšení. Když má dítě kolem sebe lidi, kteří mu věří, je schopno překonávat překážky a měnit své obavy v nové příležitosti. Právě o tom je i kampaň Daruj šanci uspět. Podobně jako Martin, i další děti, studentky a studenti často potřebují pomoc, aby mohly rozvíjet svůj potenciál. Každý váš příspěvek může znamenat zásadní krok na jejich cestě ke vzdělání – darujte šanci na lepší budoucnost.


Rozhovory se studenty i s odborníky

V rozhovorech se zabýváme bariérami ve vzdělávacím systému z pohledu studentů i odborníků.

Pavel: ,,Motivaci neztrácím, chci to někam dotáhnout.”

Pavel vyrůstal v prostředí sociálně vyloučené lokality a dlouho nevěřil, že by mohl dosáhnout něčeho víc. Na druhém stupni základní školy se však rozhodl svůj přístup změnit. Chtěl ukázat, že to dokáže. Díky tvrdé práci, doučování a podpoře programu Gendalos dokázal zdvojnásobit své výsledky a stal se inspirací pro své okolí.

Adam: „Film je skvělý způsob, jak šířit osvětu a porozumění mezi lidmi.“

Adamova cesta nebyla jednoduchá. Z romské základní školy, kde exceloval, se dostal na Obchodní akademii, kde se poprvé setkal s náročnějšími výzvami i předsudky. Díky své odhodlanosti a podpoře programu Gendalos však zvládl dohnat mezery ve vzdělání a zapadl do kolektivu.

Richard: „Lidé často říkají, že Romové nestudují, nepracují… To ale není pravda.”

Jako jediný romský žák na základní škole musel překonávat narážky na svůj původ, ale i přes obtíže pokračoval ve studiu na střední škole a později se dostal na stavební fakultu VUT. Dnes nejenže úspěšně studuje, ale aktivně motivuje další romské žáky ke vzdělávání a bojuje proti stereotypům.