Ztratil práci po 15 letech. Našel novou a smysluplnější za tři měsíce

V srpnu 2024 procházel kolem Kariérového centra na Václavské ulici muž okolo padesátky – říkejme mu Josef. Právě prožíval těžké období plné nejistoty a smutku. Po 15 letech bezproblémové spolupráce dostal nečekanou výpověď ze své práce produktového grafika ve firmě kousek od Brna. Od zaměstnavatele dostal pouze vágní zdůvodnění, které mu neumožnilo pochopit skutečný důvod ukončení pracovního poměru. Kromě smutku cítil i vztek a zklamání.
Při procházení kolem výlohy si všiml nápisů Kariérového centra. Osmělil se, vešel dovnitř a domluvil si termín první konzultace s kariérovou poradkyní. Tím odstartovala jeho cesta k nové životní kapitole.
První kroky: Stanovení cíle a zmapování možností
První konzultace slouží hlavně k navázání kontaktu, seznámení s nabídkou služeb a nastavení pravidel spolupráce. Pro Josefa byl hlavní cíl jasný – najít nový směr, který by ho bavil, a co nejdříve v něm získat zaměstnání. V oblasti grafiky již pokračovat nechtěl, přestal v ní vidět smysl.
Bylo tedy jasné, že bude potřeba aktualizovat životopis, připravit se na změnu oboru a zlepšit prezentační dovednosti.
Objevování silných stránek a nových cest
Spolupráce se zpočátku zaměřila na mapování Josefových profesních kompetencí – co mu šlo, co ho bavilo a co by si přál zachovat. Na doporučení poradkyně si aktualizoval svůj životopis a vytvořil několik verzí přizpůsobených různým typům pozic. Každá verze zvýrazňovala jiné klíčové kompetence.
Josef také absolvoval Dotazník volby povolání, který přinesl nové podněty do diskuse o dalším profesním směru. Při práci s obrázkovými kartami Jobbkort se ukázaly možné oblasti uplatnění. Josef si rozdělil pozice do dvou skupin:
1. Ty, pro které měl kvalifikaci, ale které už dělat nechtěl.
2. Ty, které ho lákaly, ale neměl pro ně zatím dostatečné dovednosti – například profese v pomáhajících oborech.
Aby lépe pochopil, co práce v těchto oblastech obnáší, domluvil se na dobrovolnické spolupráci s brněnskou neziskovkou poskytující osobní asistenci. Pomohlo mu to nejen s orientací v oboru, ale i vyplnit čas, kterého měl po dlouhé době až příliš a který ho tížil.
Zpět do hry: Zkušenosti z předchozí praxe jako výhoda
Josef začal uvažovat o pozicích v IT. Díky svým předchozím zkušenostem a dovednostem – preciznosti, schopnosti dotahovat věci do konce a komunikovat s klienty – si v této oblasti začal více věřit. V minulé práci často řešil technické detaily zakázek a vysvětloval klientům složité procesy, což jsou dovednosti cenné i v IT oboru.
Po 15 letech v jednom zaměstnání však člověk snadno zapomene, jaké to je hledat práci, chodit na pohovory a psát motivační dopisy. Kariérové centrum proto nabízí i “pohovor na zkoušku” – simulaci výběrového řízení s HR specialistkou. Josef této příležitosti využil a získal cennou zpětnou vazbu.
Vytrvalost přinesla ovoce
Josef bral hledání práce vážně. Na konzultace docházel každý týden, byl připravený a se stále se rozrůstajícím seznamem kontaktovaných zaměstnavatelů. I když byl nezaměstnaný teprve druhý měsíc, měl pocit, že je to věčnost. Nakonec se ale začaly objevovat pozvánky na pracovní pohovory.
Na začátku třetího měsíce přišel na domluvenou schůzku s poradkyní a na otázku, co se od posledně změnilo, se rozesmál – právě podepisoval pracovní smlouvu na pozici v IT.
Šťastný konec i nový začátek
Radost měl nejen Josef, ale i jeho kariérová poradkyně. Každý úspěch klienta je povzbuzením a potvrzením smysluplnosti jejich práce. Držíme panu Josefovi palce, ať se mu v nové práci daří a najde v ní to, co v té předchozí ztratil – smysl, radost a jistotu.
Tento příběh jsme mohli zveřejnit díky projektu PŘES PŘEKÁŽKY K LEGÁLNÍ PRÁCI – komplexní podpora zaměstnatelnosti ohrožených skupin osob v Brně, který realizuje naše Kariérové centrum. Projekt je realizován za podpory Evropského sociálního fondu prostřednictvím Operačního programu Zaměstnanost plus.