Od kočárku až po byt – Metodická kazuistika rodiny klientky Moniky

Od kočárku až po byt – Metodická kazuistika rodiny klientky Moniky

Klientka Monika kontaktovala službu SAS na základě doporučení pracovnice OSPOD. Klientka měla obavu, jestli rodina udrží bydlení. S klientkou byla po zmapování situace uzavřena dohoda se společným cílem stabilizace rodiny – najít  vyhovující bydlení pro rodinu s tak malými dětmi. Přáním klientky bylo, aby takové bydlení hlavně finančně zvládali.

Klientce Monice bylo 22 let, měla dvě děti, a partnerovi bylo 19 let. Dcerka se narodila v lednu 2019 a syn měl v té době necelé 2 roky. Celá rodina v době prvního setkání bydlela v nájmu u soukromého majitele, bez svolení k zřízení trvalého pobytu. Kauci klientka uhradila z porodného a smlouva byla pouze do konce května 2019. Nastěhovali se v týdnu po narození dcerky. Klientka měla trvalé bydliště v okrese Uherské Hradiště a parter byl z obce na Břeclavsku.

Klientčin partner neměl pracovní smlouvu a peníze dostával „na ruku“. Také nebyl v evidenci ÚP (vyřazen v té době byl do konce května 2019). Zaměstnavatel uzavření řádné smlouvy stále odkládal.

Klientka se obávala toho, že partner nakonec smlouvu u zaměstnavatele nedostane a nebudou tím pádem mít na zaplacení nájmu. Rozdělení už zažili a už to nechtěli znovu podstoupit. Nemohla si vyřídit některé dávky, vlastně nevěděla, jaké si může vyřídit. Bohužel si vše musela vyřizovat v UH. U syna neměla rodný list.

S klientkou byla po zmapování situace uzavřena dohoda se společným cílem stabilizace rodiny – najít  vyhovující bydlení pro rodinu s tak malými dětmi. Přáním klientky bylo, aby takové bydlení hlavně finančně zvládali. Naše první setkání proběhlo na konci února 2019.

Při dalším zjišťování situace rodina neměla ani pořádný kočárek pro dcerku, ani postýlku. Chyběly jim finance na potraviny. S klientkou jsem se dohodla, že oslovím potravinovou sbírku Apoštolské církve do začátku. Klientce jsem na internetu ukázala několik skupin v Břeclavi, kde si matky darují věci, nebo je možné je získat levně po dětech.  Oslovila jsem i své známé, jestli se někdo nezbavuje kočárku a postýlky. Z této pomoci se sešlo mnoho věcí – hlavně potřeb pro miminko, ke klientce zajížděla potravinová sbírka 2x týdně. Do konce března měla klientka pro dcerku kvalitní kočárek z daru od soukromé dárkyně.

Klientka samostatně navštívila oddělení dávek hmotné nouze ÚP, kde jí odkázali na to, že musí vyřizovat vše v Uherském Hradišti. Klientce i partnerovi jsem vysvětlila, že je nutné, aby partner byl znovu v evidenci uchazečů ÚP.

V případě ukončení smlouvy jsem oběma vysvětlila, že je možnost, aby klientka šla s dětmi do Azylového domova pro matky s dětmi. Další možností je získání smlouvy u zaměstnavatele, aby se příjmy ustálily. Možností je také nově otevřená ubytovna pro rodiny s dětmi od dubna 2019. Tam by mohli přejít jako celá rodina, aspoň do doby, než se situace zlepší.

Partner  na základě toho se znovu sešel se zaměstnavatelem, ale ten mu rovnou řekl, že mu smlouvu nedá. Stále ho chce jen jako pomocnou sílu. K nové ubytovně pro rodiny jsem klientce a partnerovi sehnala všechny informace a dohodla jsem s nimi schůzku začátkem května, kdy ubytovnu převzala do správy Oblastní Charita Břeclav.

Partnera klientky jsem upozornila, že pokud teď tedy práci nemá, je nutné se znovu přihlásit do evidence uchazečů o zaměstnání.  Jinak nebude za chvíli z čeho platit ani ubytovnu. Partner klientky se zaevidoval. Celá rodina se k 20. 5. 2019 přestěhovala do malé místnosti ubytovny. Na ubytovně platili 11 tisíc za pronájem jedné místnosti a společné WC, koupelnu a kuchyň s ostatními obyvateli ubytovny.

Po dohodě s pracovnicí Charity pomohla již tato pracovnice vyřídit rodině dávky na úhradu pobytu v ubytovně. Vše se vyřídilo na jméno partnera klientky, ten spádově pod úřady v Břeclavi patřil. Partner klientky nadále neměl stálou práci. Společně jsme vyzkoušeli kontaktovat několik nabídek stavebních firem v Břeclavi. Partner uspěl u stavební firmy a dostlal smlouvu na DPČ k 1. 6. 2019. Zůstal tak v evidenci uchazečů ÚP, zároveň mu zaměstnavatel přislíbil, že po třech měsících je schopen ho přijmout na HPP.

Rodina pobírala dávky  hmotné nouze, měla příjem z práce na DPČ, pobírala přídavky na děti a rodičovský příspěvek.

Další kroky během léta se zaměřovali na získání nového bydlení mimo ubytovnu.  Klientka s podporou vyplnila žádost do Nadačního fondu Jihomoravského kraje. Ta však nebyla schválena.

Klientka využila možnosti doprovodu na jednání s místostarostou města, kde se na schůzce s ním dozvěděla o možnostech města v oblasti bytů. Vyzvedla si pak formuláře k žádostem o byt. Využila opět doprovod na poradenské pracoviště města, kde chtěla využít služby městského makléře. Spolupráci s poradenským pracovištěm klientka nakonec odmítla.

V srpnu se partner klientky dozvěděl ve stavební firmě, že mu nebude změněna smlouva na hlavní poměr.  Klientce i partnerovi jsem připomněla možnost jít pracovat do Technických služeb města, které nabízel na schůzce také místostarosta.

Koncem srpna dostala rodina nabídku bytu v centru města 2+1. Kauce byla dva nájmy (26000 Kč.) Majitelka byla svolná jednání o termínu úhrady, nevadila jí rodina s dětmi.  Klientka věděla, že prostředky na dva nájmy nemají. Navrhla jsem rodině, že požádá o mimořádnou okamžitou pomoc na kauci ve výši dvou nájmů. Text žádosti a popis situace jsem ještě osobně probrala bez klientky s vedoucí oddělení dávek. Získala jsem tak pro rodinu další informace, jak případné schválení bude vypadat.

Na schůzce s majitelkou bytu jsem všechny informovala, že žádost o mimořádnou okamžitou pomoc v té výši nemusí vyjít, protože se jedná o nenárokovou dávku. Dále, že ji úřednice bude posuzovat podle tabulky nájmu v místě obvyklých, což vychází asi polovina částky. Majitelka se rozhodla uznat jakoukoli částku jako kauci a nájem za daný měsíc může rodina poslat později. Majitelka ve smlouvě povolila možnost přihlásit se k trvalému pobytu.  Osobní setkání tak pomohlo k zdárnému uzavření smlouvy a dohodě na podmínkách.

Žádost o mimořádnou pomoc na kauci byla schválena ve výši 13 tisíc, nájem rodina uhradila ve dvou splátkách.

9. 10. 2019 nastoupil partner klientky do Technických služeb města.

K 31. 12. 2019 je partner klientky zaměstnám na hlavní pracovní poměr na dobu neurčitou, rodina pobírá rodičovský příspěvek, přídavky na děti a příspěvek na bydlení. Rodina včas hradí nájem a přihlásila se také k placení komunálního odpadu.

Sociální pracovnice IQRS Břeclav

 

Lokalita:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *