TŘI OTÁZKY PRO MARTINA TOMÁNKA

TŘI OTÁZKY PRO MARTINA TOMÁNKA

Martin Tománek je vedoucí Centra pro rodiny s dětmi. Příští týden se můžete těšit na workshop Dialogicky ve třídě, který si připravil pro všechny, kdo chtějí zlepšit svůj vztah k žákům a studentům a aktivně je zapojit do výuky.

 

Martine, v čem by se měl vzdělávací systém směrem k žákům změnit?

M: Já si myslím, že by měl začít polidšťovat, měl by dávat prostor k tomu, aby byl hlas studentů slyšet, aby mohli rozhodovat o prostředí, kde budou vzděláváni a učili se mimo jiné i jaké mají občanské kompetence. Studenti mají často pocit, že se s nimi nikdo nebaví, že jim učitelé jen nalévají informace do hlavy. Jak říká Jan Amos Komenský: „Škola má být dílnou lidskosti a ne mučírnou ducha“.

 

 

Jak vypadá výuka u nás v Předškolním klubu, kde aplikujeme respektující přístup k dětem?

M: Děti v předškolním klubu povzbuzujeme a podporujeme v tom, aby si nastavovaly hranice, aby nám říkaly, co se jim nelíbí a my je za to chválíme a respektujeme jejich rozhodnutí. V Předškolce je to o nácviku většího zapojování ve škole. Nechceme, aby děti byly zakřiknuté, ale aby nám říkaly, co si myslí. Rozhodně se vyhýbáme klasickému disciplinárnímu modelu – běž do kouta, musíš to dojíst, jdi spát atd. To nikam nevede a otvírá to spoustu prostoru pro nejrůznější traumata.

 

A jaké jsou úspěchy?

M: Pro mě je největším úspěchem, že děti, které k nám chodí, nebrečí, že nechtějí jít do školky, ale brečí, když odcházejí ze školky.

 

Chci vědět více o workshopu Dialogicky ve třídě